یادداشت برای فیلم محمدرسولالله [یادداشت سینمایی]
کارگردان: مجید مجیدی
فیلمنامه: مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی، حمید امجد
محمدرسولالله فیلمی رمانتیک است و با آن که موضوعی مذهبی دارد، لحنش مذهبی نیست. (لحنِ مذهبی چیست؟) به همین دلیل، خشونت (منظورم کشت و کشتار نیست) و عینیت دیده نمیشود و بهجای آن تصاویرِ پررنگ و لعابِ ذهنی فیلم را پُر کرده است. و رمانتیک است از این جهت که همه سوژههای فیلم شستهرفته و حتی کثیفیها هم تمیز اند. مسلم است که هرچیز شستهرفتۀ تمیز رمانتیک نیست؛ اما وقتی نگاهی هنری را به این کیفیت اضافه کنیم که در آن، موضوع در سطح متوقف ماند ،و به معنا و مضمونِ اولیۀ هر سوژه اکتفا شود ،و صدای حسرت و احساساتگرایی شنیده شود ،و مرعوب و مجذوب بودنِ هنرمند دربرابرِ سوژهاش حس شود،... بله! فیلم محمدرسولالله لحنی رمانتیک دارد. (دو فیلم را مثال میزنم که موضوعشان مذهبی و لحنشان متفاوت است: آخرین وسوسۀ مسیح (مارتین اسکورسیزی) و انجیلِ متی (پییر پائولو پازولینی)؛ لحنِ اولی رمانتیک است و لحنِ دومی مذهبی.)
چهرۀ واقعیِ خود را میجست/ و مجازش یکسر سرگردان کرد (لورکا-شاملو)
فیلم، حسرتِ دیدنِ چهرۀ محمد را مصرّانه بر دلِ من گذاشت. در میانِ تماشا از خود میپرسیدم چه ایرادی دارد اگر مجیدی چهرۀ کودکی و نوجوانیِ محمد را نشانم بدهد؟ چرا نشانم نمیدهد؟ حتی وقتی در یکی از سکانسها (ملاقاتِ محمد با ابولهب در حیاطِ خانۀ ابولهب) بهجای چهره، دستها و عصای محمدِ نوجوان را نشانم داد، دلزده شدم. اما حالا میتوانم برای این رفتار و انتخاب، که اتفاقاً بهنظرم هنریترینِ رفتارها و انتخابهای مجیدی در محمدرسولالله است، معنا و زیربنایی هنری تصور کنم. مجیدی آنچنان بادقت و وسواس چهرۀ محمد را اصطلاحاً ماسکه میکند که بیننده لبِ چشمه تشنه میماند. چهرۀ محمد، رخِ محمد، صورتِ محمد، مستور ،و اولین راهِ ارتباط با او مسدود است. خواهشِ متنِ محمدرسولالله از من با این خوانش که گفتم، این است که در جستوجوی چهرۀ واقعیِ محمد باشم و مجاز، سرگردانم نکند. تشنگی آرَم به دست.
با این همه باز هم بر رمانتیکی و سطحینگریِ فیلم تأکیدِ مؤکّد میکنم. این برخوردِ سهلانگارانۀ مجیدی با این موضوع (با در نظر گرفتنِ حجمِ پولی که خرج شده) بخشودنی نیست. یعنی قرار است این سهگانه، شاملِ سه فیلمِ جدا از هم با همین حجم از پول و همین سطح از هنر باشد که دو و سه هم مانندِ این یک، خالی باشند؟
17 شهریور 1394