معرفت، محلِ گزارههای قطعی نیست؛ تنها قطعیهای معرفت، پرسشها هستند.
پ.ن: منظور از معرفت، آگاهی و شعورِ حضوری ست، نه دانایی حصولی.
31 مرداد 95
معرفت، محلِ گزارههای قطعی نیست؛ تنها قطعیهای معرفت، پرسشها هستند.
پ.ن: منظور از معرفت، آگاهی و شعورِ حضوری ست، نه دانایی حصولی.
31 مرداد 95
در شهرِبازیها، دورِ بازیها حصار کشیدهاند. مصداقِ بارزِ این چه میگویم، بازیِ استخرِ توپ است: یک اتاقک که دورتادورِ آن سکویی باارتفاع قرار دارد و فاصلۀ آن سکو تا کفِ اتاقک را با توپهای کوچکِ رنگانگ پُر کردهاند ،و دورِ اتاقک، حصاری کشیدهاند. یک نفر مسئولِ گرفتنِ پول یا بلیط و گرفتنِ وقت است و دری را که بچهها از آن میروند تو میآیند بیرون، نگه میدارد.
هر بار میتوان نگاهی به این اتاقکِ محصور انداخت و هربار سبکتر یا سنگینتر شد.
بازی محصور است؛ اما از چه جهت؟
بیرونِ اتاقکِ محصور، بزرگترها ایستادهاند. در ابتدا گمان میشود که برای این که توپی از اتاقک بیرون نپرد حصارها را کشیدهاند؛ اما دقیقتر که بشوم، میبینم این اتاقک و حصارِ دورش و شورِ بازیِ بچهها و نگاهِ بزرگترها، رمزِ مرگ است. بزرگترها به ارواحی دوزخی شبیه اند که با حسرت به بچهها و شور نگاه میکنند.
بازی مخصوصِ بچهها نیست؛ بلکه بچهها هستند که مخصوصِ بازی اند ؛یا در عبارتی شدیدتر، بچگی مخصوصِ بازی ست .و بچگی یعنی حیات، بیفکری، خلقالساعهای، ازلی-ابدی. اتاقکِ محصور، بیزمان است و نامتناهی.
بزرگترها گمان میکنند با بستگیهای معقول و جدی میتوانند حیات را محصور کنند و بهعبارتی غلط، نجاتاش دهند؛ اما درستتر این است که فقط حیات است که حیات را نجات میدهد. این اتاقکِ محصور، پناهگاهِ حیات است. جایی که برخلافِ خواهشِ بزرگترها، نامعقول و بیقاعده است: دختربچهای میانِ توپهای رنگیرنگی غرق شده و فریاد میزند: «کمک!» و تنها کسی که برای نجاتش میشتابد، دخترکِ دیگری ست که میپرد میآید دستِ آن یکی را میگیرد از غرق نجاتش میدهد.
بزرگترها را راه نمیدهند. اول گمان میشود که بچهها را محصور میکنند؛ اما این اتاقکِ کوچکِ جادویی، رمزِ اسارت است. بزرگترها مثلِ زندانیانِ ابد پنجه در حصارِ آهنی گره زدهاند و به آزادی نگاه میکنند. آزادی محدود نیست؛ بلکه نادر است و فشرده: بچهای تنها، توپها را یکییکی برمیدارد، به دهانش میچسباند، نگاهش میکند، بعد پرتاش میکند میانِ توپهای دیگر.
این اتاقکِ محصور، بیش از تمامِ قبرستانها مرا یادِ مرگ میاندازد. نمایشِ تمامشدگی است .و به تعبیری شدیدتر، نمایشِ حرامشدگی: پسربچهای خودش را زیرِ توپها پنهان کرده ،و تا خودش را دوباره نشان ندهد، هیچکس به حضورِ او پی نمیبرد.
در فضای خالیِ هر توپ، هوایی نهفته است؛ مثلِ آتشِ زیرِ خاکستر. ساکت. بیدلیل .و تنها کافی ست بچهای توپی را لمس کند؛ آن هوا به جنبشِ درمیآید و گُر میگیرد. شعلهاش را در نگاه و دستِ بچه میبینم. این توپها جادویی اند بدونِ این که جادویی در کار باشد.
این اتاقکِ محصور، رمزِ ظهورِ موعود و رستاخیز است؛ رمزِ زندگی و زندگیِ دوباره و تداومِ زندگی. ایستادهام و به بچهها نگاه میکنم و حسرتِ ایمان را میخورم .و حسرتِ این را که این مؤمنان بهزودی به دامِ شیطان میافتند و روزی فراخواهدرسید که آنقدر دروغ گفتهاند که دیگر جایی میانِ این توپها ندارند. ساکت و سربهزیر ،و با حسرتی مبهم، به اتاقکِ محصور نزدیک میشوند، نگاهی میاندازند و ناگزیر، از کنارش میگذرند.
25 مرداد 95
تپۀ قلات
سیسخت؛ زاگرس
پ.ن: چقدر حسِ بدی ست که مثلِ بوبن مینویسم. این روزها همه چیز سرشار است؛ از حسِ بدی.
مواظب باش! آنچیزی را که به کلمه درنمیآید، به کلمه درنیاور! نابود میشود. بگذار مسکوت بماند!
19 مرداد 1395
ارزشدادن به هر چیزی، یعنی خالیکردنِ آن چیز از ارزشمندیهایش؛ مثلِ نگاهِ تشنه به لیوانِ آبِ لبریز.
16 مرداد 1395
تنبلی. آفتِ تمامِ نیکیها ست. شنیدهام که دروغ کلیدِ تمامِ گناهان است؛ ولی کلیدِ دروغ هم تنبلی ست.
مترادفهای تنبل در فارسی، تنآسان، سست، هیچکاره اند. همه هم درست اند. نیز، جاهل و کاهل و راحتطلب. همچنین در عربی به کسی که پس از عقلکردن، حماقت کند طنبل میگویند.
فردوسی میگوید:
تنآسان نگردد سرِ انجمن
همه بیمِ جان باشد و رنجِ تن.
ترس یا تنبلی؟ کدام مادرِ دیگری ست؟ چون میترسی تنبل میشوی یا چون تنبلی میترسی؟
داستانی عامیانه هست به نامِ احمدِ لَمتی [تنبل] که در مجموعۀ گل به صنوبر چه کرد کارِ آقای انجوی شیرازی خواندهام اش. جوانی به نامِ احمد که میگوید: «تنبل مرو به سایه، سایه خودش میآیه.» دخترِ پادشاه را مجبور میکنند زنِ احمد شود. دخترِ پادشاه احمد را به کار وامیدارد و آخرِ قصه احمد دیگر تنبل نیست.
میخواهم مخصوصاً به این قصه بپردازم.
ترس از مرگ که همان ترس از زندگی ست، باعثِ خواهشِ تنآسانی میشود.
من وقتی میمیرم که تمامِ زندگی در من حاضر باشد. بنابراین، آن که خودکشی میکند، فقط بیصبر است؛ نه تنبل، نه ترسو، بلکه بسیارخواهنده و دلیر.
ترس از زندگی. تمثیلی بسازم. کسی که از زخمِ خار بترسد، گلی نخواهد چید. به همین ترتیب، کسی که از حضورِ خودش بترسد، منزوی میشود؛ دقیقاً برعکسِ آن چه پنداشته میشود که شخصِ منزوی، از جمع میترسد. نه؛ جمع، یادآورِ حضورِ تو ست؛ بهویژه اگر جمعِ روشنایی باشد.
این که تنبلی و تنآسانی را با کسی که جایی لمیده و هیچکاره است تصور کنیم، منحرفمان میکند. تنبلی وجوهی دارد؛ اما این چه گفتم، به دلیلِ عمومیت و تاریخیبودناش، وجهِ غالب است.
باید وجوهِ دیگرِ تنبلی را نشان بدهم.
3 مرداد 1395