لَمَحات

دمی پیدا و دیگر دم نهان است

آخرین نظرات

  • ۲۱ مهر ۹۶، ۱۴:۴۳ - اشک مهتاب
    :)

ساعت باد

جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۲۰ ق.ظ

خیابان ها و درختانِ چراغان شده

از راه می رسند

و بذرهای سرخِ عید

در جام های شفافِ بلور

غوطه ور اند

در واپسین شب های سال

*

پشتِ چراغ های قرمز

گل های سپیدِ مریم و نرگس می روید

و نسیمِ سبزِ مسیحادم

عطرِ غریبِ موی موعود را می پراکَنَد

و بازار هنوز پُر مشغله است

در آخرین تپش های شامگاه

در واپسین شب های سال

*

شکوفه های آبدار

در کیسه های رنگ رنگ

می روند

تا کهنگیِ تن ها را بپوشانند:

پیرهن ها و کفش ها و از همه ساکت تر

ساعت ها

ساعت های همآغوشِ باد

که می وزند

بی آن که به شاخه های برهنه بیندیشند

به جنبشِ اندوهگینِ شاخه ها

در آخرین تپش های ظلمات

در واپسین شامگاهانِ سال...

 

22 اسفندماه 1392

۹۲/۱۲/۲۳
محمدحسین توفیق‌زاده

سروده ها

نظرات  (۱)

دلم برای شاخه های خشک تنگ میشه.
نمیدونم چرا ولی  این شعره به دلم  ننشست.شاید چون امسال اصلاً هوای عید نداشتم. و ندارم.
هنوز ماندده تا برف زمستان  آب شود...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میشه نظرتو راجع به این متن بدی؟
"از چه بنویسم؟ از کجا شروع کنم؟ اصلاً مگر می دانم از کجا شروع شد؟ چیزهای مبهمی یادم هست. اما گفتن ندارد. این چیزها را کسی نمی فهمد. جز او . مطمئن نیستم نمی فهمد.شاید می فهمد و... اما امیدوارم نفهمد. اینطوری دردش کمتر است. تا اینکه بدانم می فهمد و اینقدر...
چه می توان کرد. خودم خواستم که برود. ولی چرا رفت؟ به چه حقی؟ وقتی می دانست در من چه آسمانی را طوفانی کرده.
رفت.
پس نمی دانست.
خوشحالم..."

پاسخ:
دربارۀ متن.
آیا به عنوان یه قطعۀ ادبی نوشته شده؟ اگر بله، پس:
من فکر می کنم قطعۀ ادبی حداقل چیزی که باید داشته باشه، تصویره. این جا ما فقط تصویر مبهمی از طوفان و آسمان داریم. این طور که پیداست، "رفتن" توی این متن خیلی مهمه. پس باید یه تصویر یا یه استعاره یا یه ایهام داشته باشه.
چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه فعلا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی