لَمَحات

دمی پیدا و دیگر دم نهان است

آخرین نظرات

  • ۲۱ مهر ۹۶، ۱۴:۴۳ - اشک مهتاب
    :)

بازشناختِ خود در اشیا [فلسفه‌بافی]

چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱ ب.ظ


 

پیش از این (شاید دو سال پیش بوده باشد) جایی نوشته‌ام: «اشیا آینه نیستند؛ پنجره اند. و ما هم ناظر ایم، هم منظره.»

منظورم از این گزاره این بوده است که ما از پنجرۀ اشیا به خودمان نگاه می‌کنیم، نه در آینۀ اشیا.

در تعبیرِ آینه، تصویرِ ما در اشیا، مجازی و ناپایدار و عرضی ست؛ اما در تعبیرِ پنجره، آن‌چه می‌بینیم، واقعی، قائم‌به‌ذات و پایدار است.

در حالتِ آینگی، تا ما برابرِ اشیا نباشیم، یعنی تا قصدِ دیدنِ خودمان در اشیا را نکرده باشیم، تصویرِ ما وجود ندارد؛ اما در حالتِ پنجرگی، منظره پیش از قصدِ ما وجود دارد؛ چه به آن نگاه بکنیم، چه نگاه‌اش نکنیم.

 

12 آبان 1395

۹۵/۰۸/۱۲
محمدحسین توفیق‌زاده

اندیشه

ذهنیت

شناخت

عینیت

فلسفه‌بافی

نظرات  (۲)

جالب بود. البته تا به جمله «در حالتِ آینگی، تا ما برابرِ اشیا نباشیم، یعنی تا قصدِ دیدنِ خودمان در اشیا را نکرده باشیم، تصویرِ ما وجود ندارد» نرسیده بودمم منظورتون رو نفهمیدم.
این گزاره ای که تو ازش حرف میزنی (با فرض اینکه جانوران و آدمها هم جز اشیا باشند) یک گزاره ی اوبژکتیوه (بیرونی ، واقع) . اما تصویر این واقع در واقع سوبژکتیوه (بیرونی، حقیقت، مجاز) . پس شخصا فکر میکنم اوبژه ، تصویر اوبژه بمونه بهتره چون تصویر چیزیه که از بیرون حرکت میکنه به داخل میرسه. این پنجره داخله. یعنی تو میگی من اون چیزی رو که ذهن من میگه درسته در مورد خودم از پنجره اون آدم یا شی می بینم. در حالی که برعکسه. وجود اون آدم یا شی روی دیدن تو تاثیر میذاره. برای همین من هنوز به نظرم آینه درست تره . 
ببخشید پیچیده شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی