لَمَحات

دمی پیدا و دیگر دم نهان است

آخرین نظرات

  • ۲۱ مهر ۹۶، ۱۴:۴۳ - اشک مهتاب
    :)

ارزش دادن [اندیشه]

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴ ق.ظ


ارزش‌دادن به هر چیزی، یعنی خالی‌کردنِ آن چیز از ارزشمندی‌هایش؛ مثلِ نگاهِ تشنه به لیوانِ آبِ لبریز.

 

16 مرداد 1395

۹۵/۰۵/۱۶
محمدحسین توفیق‌زاده

اندیشه

زندگی

عشق

فلسفه‌بافی

مرگ

نظرات  (۲)

شبیه خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند است... 
پاسخ:
دقیقاً کجاش شبیه بود؟ O.o
جملتون:ارزش دادن به هر(چیزی)باعث...
اگر اشیا رو در این مورد درنظر بگیریم صحیحه.البته برداشتم این بود فرد تشنه به دلیل نیازمندیش به آب به اون لیوان آب لبریز به عنوان چیزی ارزشمند مینگرد و چون  آب نیاز او را رفع کند,آن آب  عاری از ارزش برای آن مرد خواهد شد چرا که لیوان آب به سبب نیاز فرد ارزشمند است.

+

در وهله ی اول تصور میکردم برای ارزش های انسانی هم همچین وجهی هست به عنوان مثال فردی که به تو به چشم یک انسان با صداقت نگاه میکنه در صورتی که فاقد اون خصوصیت به هر اندازه که تلاش کنه و به درجه ی صداقتت برسه اون ویژگی در درون تو براش از ارزش کمتری برخوردار خواهد شد چون اون فاصله ای که ما بین تو و اون وجود داشته با این ویژگی کاهش پیدا کرده اما در یک دید دیگه انسانی که براش الگو باشی و هر اندازه که حس کنه بهت رسیده از چشمش بیفتی به همون اندازه اون پیشرفتی نکرده که از نظر دیگر ویژگی ها پسرفت هم داشته.
پاسخ:
یک نکتۀ دیگه هم هست.
توی مثالی که پایین زدین؛
آدمی که منُ می شناسه از دور یا نزدیک ،و با تلاشش، فاصلۀ فکری یا عملیِ بینِ من و خودشُ پُر می کنه و به من می رسه، اگه انسانِ آگاهی باشه، می تونه با ایجادِ یه دوستی، باعثِ هم-افزایی بشه؛ چیزی که توی روابطِ انسانی، بسیار نادرـه. اون وقت نه تنها ارزشمندی های منُ از بین نبرده و منُ خالی نکرده به نفعِ خودش، باعثِ افزایشِ اون ارزشمندی ها هم می شه.
[بیت]
شکرِ نعمت، نعمتت افزون کند
کفر، نعمت از کفت بیرون کند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی